Części do odrestaurowanych motocyklów

Odrestaurowywanie zabytkowych motocykli było nieraz niemałym wyzwaniem, szczególnie jeśli były to coraz popularniejsze maszyny z czasów drugiej wojny, a zwłaszcza wschodniej marki. Dostanie do nich jakichkolwiek elementów graniczyło z cudem, a jedynym sposobem na złożenie kompletnego motocykla z podzespołami oryginalnego producenta było rozłożenie kilku maszyn i skonstruowanie z nich jednego działającego motoru. Często musieliśmy posiłkować się podzespołami od innych producentów i nowymi konstrukcjami.

Podzespoły MZ do zabytkowego motocykla

części MZSzczególnie często przewijały się wojskowe motocykle, które były naprawiane przez okoliczne grupy rekonstrukcyjne. Do ich montażu musieliśmy zastosować inne podzespoły, bo oryginalne części były całkowicie nie do dostania, zwłaszcza po ponad sześćdziesięciu latach od zakończenia ich produkcji. Mimo to, do większości wschodnich i poradzieckich motocykli świetnie nadawały się części MZ. Miały one bardzo podobne rozwiązania konstrukcyjne, szczególnie te podzespoły które przeznaczone były do motocykli starszych generacji, lub też nowe, ale wzorowane na starych modelach. Oczywiście wymagały one czasem przeróbek, ale w dużej mierze udawało się zwykle zainstalować je w dowolnej maszynie bez potrzeby nadmiernej ingerencji w ich konstrukcję czy samą zasadę działania. Głównie były to części przeznaczone do napędu, ale pozostałe elementy również można było podmienić. Siedzenia były tu najczęściej wymienianym elementem, podobnie jak manetki, które w zabytkowych motocyklach wojskowych były zwyczajnie niewygodne, ale również zdarzało nam się montować elementy ramy czy kierownice, zwłaszcza w przypadku serwisowania motocykli uszkodzonych czy w bardzo złym stanie technicznym. Części MZ miały również niewątpliwą zaletę bycia bardzo łatwymi do dostania, szczególnie nowe serie, które były o wiele bardziej wytrzymałe i miały lepsze osiągi niż stare modele, ale także były tanie.

Koszt renowacji motocykla przy zastosowaniu podzespołów do klasycznej emzetki spadał naprawdę widocznie, mimo iż same części były często bardzo dobre, i mogły być używane w zasadzie w każdym rodzaju motocykla, niezależnie od tego czy przeznaczony był on na offroad, czy do jazdy po mieście. Bardzo często spotykaliśmy na wyjazdach kolegów, którzy remontowali swoje maszyny używając właśnie części od emzetek, zarówno starej generacji jak i podzespołów z najnowszych serii które niedawno zostały wprowadzone do produkcji. Każdy jeden tak zmontowany motor działał bezawaryjnie przez bardzo długi czas.